PEP-3-PL a profil psychologiczny dziecka. Jakie informacje pozyskuje poradnia dzięki tej diagnozie?
PEP-3-PL to narzędzie diagnostyczne opracowane z myślą o szczegółowej analizie rozwoju dziecka. Jest ono przeznaczone do badania najmłodszych dzieci, w wieku 2–6 lat, a także starszych, jeśli borykają się one z problemami rozwojowymi. Głównym celem tego badania jest pomiar poziomu rozwoju zdolności i umiejętności dziecka oraz ocena zachowań, co może być istotne w dalszej pracy terapeutycznej lub edukacyjnej, często prowadzonej przez terapeutę dla dziecka z autyzmem.
W poradniach psychologiczno-pedagogicznych PEP-3-PL znajduje zastosowanie zarówno w diagnozie dzieci rozwijających się typowo, jak i tych, które np. zmagają się z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
PEP-3-PL jako narzędzie diagnostyczne
PEP-3-PL składa się z dwóch zasadniczych części. Pierwsza z nich obejmuje zadania służące do pomiaru poziomu rozwoju zdolności i umiejętności dziecka oraz obserwacji jego zachowania. Skala ta składa się z 10 podskal – sześć z nich mierzy różne aspekty rozwoju, w tym mowę bierną, mowę czynną, umiejętności poznawcze werbalne i prewerbalne, motorykę małą, motorykę dużą oraz zdolność do naśladowania. Cztery kolejne mierzą zachowania przystosowawcze, takie jak ekspresja emocjonalna, wzajemność społeczna, specyficzne zachowania ruchowe i specyficzne zachowania językowe.
Druga część badania to raport sporządzany przez opiekuna, w którym rodzic lub prawny opiekun dziecka ocenia jego funkcjonowanie na podstawie obserwacji codziennych sytuacji. Taki wywiad z rodzicami daje szerszy obraz tego, jak dziecko radzi sobie w samoobsłudze, jakie ma problemy w zachowaniu oraz w jakim stopniu przejawia zachowania adaptacyjne.
Takie połączenie sprawia, że można łatwo zestawić dane z badania bezpośredniego z obserwacjami z życia codziennego. Dzięki temu możliwe jest ustalenie, czy różnice w funkcjonowaniu wynikają z samego badania, czy mają charakter utrwalony w codziennych interakcjach.
Profil psychologiczny PEP-3-PL
Profil psychologiczny PEP-3-PL powstaje na podstawie połączenia danych z obu części badania. Wykorzystuje się tu zarówno wyniki wykonanych przez dziecko zadań, jak i informacje uzyskane w wywiadzie z rodzicami. Dzięki temu możliwe jest określenie mocnych i słabych stron dziecka zarówno na podstawie obserwacji wykonania szeregu zadań, jak i zachowania dziecka w trakcie przeprowadzania prób. Badanie to umożliwia określenie mocnych i słabych stron dziecka zarówno w obszarze rozwoju zdolności poznawczych, jak i adaptacji, co jest szczególnie istotne przy tworzeniu planu terapii.
Skala wykonaniowo-obserwacyjna w PEP-3-PL
Skala wykonaniowo-obserwacyjna w PEP-3-PL, której przygotowaniem zajmuje się psychoterapeuta, jest narzędziem służącym do oceny poziomu rozwoju zdolności i umiejętności dziecka w różnych obszarach. Zadania służące do pomiaru poziomu rozwoju zdolności są starannie dobrane tak, aby umożliwiały pomiar zachowań związanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ale także były przydatne w diagnozie funkcjonalnej dzieci z innymi zaburzeniami.
Ocenia się w ten sposób różne aspekty zachowania, od podstawowych reakcji motorycznych począwszy, przez mowę aż po zdolność do naśladowania wzrokowo-ruchowego. Oprócz tego uwzględnia się zachowania odbiegające od normy, w tym np. powtarzalne tiki nerwowe czy nietypowe reakcje językowe.
Wiek badanych i zastosowanie PEP-3-PL w praktyce
Narzędzie to jest przeznaczone do badania dzieci w wieku 2–6 lat, aczkolwiek, jak wspomniano, może służyć do diagnozy osób starszych, u których występują duże opóźnienia w rozwoju poznawczym. Normy rozwojowe zostały opracowane dla wieku od 12 do 84 miesięcy, a wiek umysłowy mieści się w tym przedziale.
Taki stan rzeczy sprawia, że PEP-3-PL jest powszechnie wykorzystywane w przedszkolach, poradniach, ośrodkach wczesnej interwencji, placówkach diagnostycznych i innych miejscach, gdzie prowadzi się diagnozę funkcjonalną dzieci.
Dlaczego PEP-3-PL jest ważne w pracy z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu?
PEP-3-PL jest narzędziem szczególnie przydatnym m.in. w pracy z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD). Można dzięki tej diagnozie zdobyć informacje nie tylko o tym, co dziecko potrafi, ale też o tym, w jakich warunkach i w jaki sposób potrafi to wykonać. PEP-3-PL ułatwia mierzenie postępów w czasie oraz dostosowania programu terapii do indywidualnych potrzeb stosując Indywidualny program terapeutyczny dla dzieci w spektrum autyzmu. W wielu przypadkach stanowi także wsparcie procesu psychoterapii.
Rzecz jasna, jest ono użyteczne również w diagnozie funkcjonalnej dzieci z innymi zaburzeniami oraz dzieci rozwijających się typowo, ale z nieharmonijnym profilem rozwoju.
Test PEP 3 PL cena
Diagnoza funkcjonalna PEP-3-PL
(standaryzacja polska, czas trwania: 180 min) –
450 PLN
Opis pisemny diagnozy funkcjonalnej PEP-3-PL –
150 PLN
Podsumowanie
PEP-3-PL to narzędzie służące do oceny poziomu rozwoju zdolności i umiejętności dziecka oraz diagnozy jego profilu psychoedukacyjnego. W poradni psychologiczno-pedagogicznej pełni on rolę kompleksowego testu, który umożliwia zarówno na podstawie obserwacji wykonania szeregu zadań oraz zachowania dziecka w trakcie badania, jak i informacji od opiekuna, stworzyć pełen obraz mocnych i słabych stron.
W ten sposób profil psychologiczny PEP-3-PL staje się fundamentem do opracowania planu pracy terapeutycznej, dostosowanego do indywidualnych możliwości i wyzwań danego dziecka.
Chcesz dowiedzieć się, jak PEP-3-PL może pomóc Twojemu dziecku? Umów wizytę:
Umów się na konsultację
Gabinet znajduje się w Warszawie Śródmieściu przy ul. Żurawiej 43 lok. 103
Telefon: 602 151 359
Email: perkowska.anna@gmail.com