PEP-R. Narzędzie oceny rozwoju dziecka w celu określenia jego profilu psychoedukacyjnego. Jak wygląda diagnoza testem PEP-R?
Profil psychoedukacyjny PEP-R to specjalistyczny test pedagogiczny przeznaczony dla dzieci w wieku od 6 miesięcy do 12 roku życia. Najczęściej sporządza się go w przypadku dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju, w tym ze spektrum autyzmu.
Metodyka ta powstała na bazie koncepcji opracowanej przez Schoplera. Test PEP-R pozwala na ocenę aktualnego poziomu funkcjonowania dziecka w różnych sferach, a także na określenie możliwości rozwojowych i potencjału do nabywania nowych umiejętności. Badanie to stanowi podstawę do stworzenia indywidualnego planu terapii oraz programów edukacyjnych dopasowanych do możliwości dziecka.
Test PEP-R w pracy z dziećmi z zaburzeniami
Badanie tym testem przeznaczone jest dla dzieci z zaburzeniami w rozwoju, zarówno z autyzmem, jak i innymi trudnościami rozwojowymi. Wykorzystuje się je w diagnozie funkcjonalnej dzieci, które funkcjonują na poziomie przedszkolnym i niższym – w wieku od 6 miesięcy do 7 lat, a także starszych, jeśli niektóre funkcje rozwojowe są poniżej poziomu typowego dla wieku dziecka.
Test oparty na rozwojowej koncepcji bada czynności poznawcze, motorykę małą, umiejętności naśladowania dźwięków, koordynację wzrokowo-ruchową czy zachowania charakterystyczne dla autyzmu. Czas badania zależy od wieku i poziomu rozwoju dziecka, zazwyczaj całość trwa od 2 do 3 godzin.
Diagnoza testem PEP-R jako wsparcie w planowaniu terapii
Diagnoza testem PEP-R pozwala na ocenę mocnych stron dziecka, a także obszarów wymagających wsparcia. Wyniki testu, obserwacja i analiza zachowań pomagają przy stawianiu diagnozy autyzmu dziecięcego oraz innych całościowych zaburzeń rozwoju.
Profil psychoedukacyjny PEP-R wskazuje, na jakim aktualnym poziomie funkcjonowania znajduje się dziecko oraz jakie ma możliwości rozwojowe. Jest to przydatne podczas analizy nietypowych wzorców rozwoju, co ułatwia dobór zindywidualizowanych sposobów uczenia i propozycji ćwiczeń.
PEP-R w ocenie zaburzeń rozwoju dziecka
Test PEP-R bada zarówno poziom rozwoju dzieci, jak i ich potencjał w kontekście najbliższego rozwoju. Analizuje on profil rozwoju w odniesieniu do siedmiu sfer, takich jak sfera poznawcza, językowa, społeczna czy motoryczna. Dzięki temu możliwe jest ustalenie indywidualnego planu terapeutyczno-edukacyjnego, który będzie wspierał rozwój dzieci z zaburzeniami rozwoju oraz umożliwiał osiągnięcia samodzielności.
Badanie to jest szczególnie cenne, gdy istnieje podejrzenie, że dziecko rozwija się w sposób odbiegający od normy lub gdy potrzebna jest diagnoza funkcjonalna dziecka w celu dostosowania terapii.
Skala i zakres badania PEP-R
PEP-R E to test służący do diagnozowania charakterystycznych zachowań dzieci z autyzmem i innymi trudnościami. Skala rozwoju w teście obejmuje obszary, które pozwalają na ocenę niektórych funkcji rozwojowych w odniesieniu do wieku dziecka. W badaniu analizuje się między innymi skalę zachowań, które wskazują na poziomie przedszkolnym i niższym – w wieku rozwojowym.
Oceniane są również możliwości dziecka w zakresie nabywania nowych umiejętności, co daje możliwość ułożenia indywidualnego planu terapii dzieci z całościowymi zaburzeniami.
Diagnoza funkcjonalna dziecka z wykorzystaniem testu PEP-R
Diagnoza funkcjonalna dziecka oparta na profilu psychoedukacyjnym PEP-R jest pomocna przy stawianiu diagnozy autyzmu oraz przy planowaniu terapii dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju. Badanie to nie tylko pozwala na ocenę poziomu rozwoju, lecz także wskazuje, które obszary wymagają intensywnej pracy, a które są mocną stroną dziecka.
PEP-R jest narzędziem, które bada funkcje umysłowe, zachowania, umiejętności społeczne i motoryczne. Dzięki temu można stworzyć indywidualny program terapeutyczny, dobrany do możliwości dziecka, z uwzględnieniem jego aktualnego wieku rozwoju i potencjału.
Zastosowanie PEP-R w praktyce terapeutycznej
Test PEP-R znajduje szerokie zastosowanie w pracy z dziećmi z całościowymi zaburzeniami rozwoju. Może być on wykorzystywany w diagnozie funkcjonalnej dzieci, planowaniu zindywidualizowanych programów nauczania oraz w monitorowaniu postępów w terapii. Test ten pozwala na określenie, jakie możliwości rozwojowe dziecka można wykorzystać w procesie edukacji i terapii.
Dzięki pełnej analizie profilu rozwoju można dobrać podstawowe pomoce edukacyjne i ćwiczenia wspierające osiągnięcie samodzielności. W efekcie test ten może stać się kluczowym elementem skutecznej terapii dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju i osób z autyzmem.
Umów się na konsultację
Gabinet znajduje się w Warszawie Śródmieściu przy ul. Żurawiej 43 lok. 103
Telefon: 602 151 359
Email: perkowska.anna@gmail.com