Autyzm

Praca z dzieckiem z zaburzeniami autyzmu

W ramach pracy z dziećmi z całościowymi zaburzeniami rozwoju proponuję:

  • konsultację wstępną,
  • diagnozę funkcjonalna PEP – 3 standaryzacja polska,
  • badania dotyczące zaburzeń komunikacji,
  • diagnozę procesów poznawczych,
  • diagnozę SI,
  • indywidualny program terapeutyczny do pracy z dzieckiem.

Spektrum autyzmu u każdego człowieka może objawiać się w inny sposób.
Przykładowo, w przypadku dzieci do 18. miesiąca życia zwraca się uwagę głównie na
problemy komunikacyjne, podczas gdy u pacjentów w wieku przedszkolnym czy szkolnym
nacisk kładzie się na analizę trudności w zakresie nawiązywania kontaktów z rówieśnikami. Z
kolei młodzież oraz osoby dorosłe mają przede wszystkim problemy związane z
funkcjonowaniem w grupie oraz nawiązywaniem relacji. Pewne jest jedno: diagnoza
autyzmu zawsze wymaga indywidualnego podejścia, a leczenie należy podejść jeszcze w
wieku dziecięcym.
Taki stan rzeczy sprawia, że diagnoza autyzmu nie jest zadaniem prostym. Wręcz
przeciwnie: mowa tu o złożonym, wieloetapowym procesie, którego realizacja wymaga z
jednej strony wiedzy, z drugiej zaś empatii oraz umiejętności współpracy z dzieckiem czy
nastolatkiem. Takie atuty może mieć jedynie specjalista – psychoterapeuta zajmujący się
autyzmem.

Terapeuta dla dziecka z autyzmem

Prowadzona przez psychoterapeutę terapia dziecka z autyzmem składa się z kilku głównych
etapów. Są one następujące:

  • konsultacje wstępne, w trakcie których specjalista identyfikuje potrzeby oraz
    trudności, z jakimi boryka się dziecko,
  • diagnoza funkcjonalna PEP-3, dzięki której można ocenić rozwój poznawczy,
    społeczny oraz komunikacyjny dziecka,
  • badania dotyczące zaburzeń mowy oraz komunikacji – na tym etapie psychoterapeuta
    sprawdza, w jaki sposób dziecko komunikuje swoje potrzeby, czy poprawnie używa w
    tym celu mowy, gestów, mimiki. Oceniane są wówczas również interakcje pacjenta z
    otoczeniem,
  • diagnoza SI, czyli analiza funkcjonowania sensorycznego – ważnym elementem
    psychoterapii jest ocena tego, jak dziecko przetwarza docierające do niego bodźce za
    pomocą dotyku, ruchu, słuchu oraz wzroku,

Dopiero po przeprowadzeniu wszystkich tych czynności psychoterapeuta przystępuje do
opracowania indywidualnego programu terapeutycznego. Nie jest to uniwersalny szablon,
lecz plan przystosowany do potrzeb konkretnego dziecka (oraz środowiska, w jakim ono
funkcjonuje).

Poradnia dla dzieci z autyzmem

Terapia dziecka z autyzmem to długofalowy proces przeprowadzany z wykorzystaniem
technik poznawczo-behawioralnych. W trakcie psychoterapii pacjent uczy się m.in. tego, jak
należy zachowywać się w relacjach z otoczeniem oraz jak radzić sobie z lękami.

Jeśli są Państwo zainteresowani szczegółami terapii, zapraszamy do kontaktu. Możemy już
teraz zapewnić, że każdy pacjent jest traktowany indywidualnie, z należytą uwagą oraz
poszanowaniem prywatności.

Zapraszam do zgłaszania się!