Współczesne dzieci, zarówno w wieku przedszkolnym, jak i szkolnym, coraz częściej zmagają się z trudnościami, które budzą niepokój rodziców, opiekunów, nauczycieli czy rodzeństwa. Zmiany w zachowaniu, emocjonalność nieadekwatna do sytuacji, trudności w relacjach rówieśniczych czy niechęć do szkoły to tylko niektóre sygnały, które mogą świadczyć o potrzebie wsparcia psychologicznego.

Nie zawsze muszą to być objawy poważnych zaburzeń – czasem są one naturalną reakcją rozwojową, związaną np. z trudnymi doświadczeniami, zmianą środowiska, napięciem w rodzinie czy stresem szkolnym. Jednak w niektórych przypadkach zachowania te mogą sygnalizować głębsze trudności, w tym zaburzenia rozwojowe lub emocjonalne opisane w Klasyfikacji zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania ICD-10, takie jak:

  • autyzm dziecięcy,
  • zespół Aspergera,
  • inne całościowe zaburzenia rozwoju,
  • ADHD i inne zaburzenia hiperkinetyczne,
  • zaburzenia lękowe i nerwicowe,
  • zaburzenia nastroju,
  • trudności w regulacji emocji i zachowania,
  • problemy w relacjach społecznych.

Kiedy warto zgłosić się na konsultację?

Jeśli obserwujesz u dziecka m.in.:

  • nagłe zmiany w zachowaniu lub nastroju,
  • wycofanie z kontaktów społecznych,
  • nadmierny lęk, smutek, agresję lub drażliwość,
  • trudności w nauce, problemy z koncentracją,
  • zaburzenia snu lub apetytu,
  • objawy psychosomatyczne (np. bóle brzucha, głowy bez przyczyny medycznej),
  • trudności w adaptacji do przedszkola lub szkoły,

warto skonsultować się ze specjalistą.

Jak wygląda psychoterapia dzieci?

Psychoterapia dziecięca ma charakter indywidualny i dostosowana jest do wieku oraz możliwości rozwojowych dziecka. Praca z dzieckiem może obejmować m.in.:

  • rozmowę wspartą zabawą, rysunkiem, opowieściami,
  • techniki terapii poznawczo-behawioralnej (CBT),
  • elementy terapii systemowej (z uwzględnieniem relacji rodzinnych),
  • współpracę z rodzicami lub opiekunami (poradnictwo wychowawcze, sesje wspierające).

Terapia ma na celu lepsze zrozumienie emocji i potrzeb dziecka, poprawę jego funkcjonowania w domu, szkole i w relacjach, a także rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.

Zawsze, gdy pojawiają się wątpliwości, warto porozmawiać ze specjalistą.

Zapraszam na konsultacje psychologiczne i psychoterapię dzieci, u których dorośli dostrzegają niepokojące sygnały. Wczesna interwencja może znacząco poprawić komfort i rozwój dziecka.